söndag 18 november 2012

H:s stora dag





Den 21 oktober döptes vår lilla dotter.
 En härlig dag då familj, släkt och vänner samlades för att minnas hennes dag. Vi har ju lite rutin på detta med tredje barnet men det är lika speciellt och fint vid varje dop. Som enda tjejen i familjen fick hon äran att bära namn efter gammelfarmor Elin och efter gammelmormor Mary, två krutdamer som båda blev över 90 år gamla. Vet att båda kommer att hålla ett vakande öga på henne.

Det jag kommer att komma ihåg mest från detta dopet är nog inte hur fin vår dotter var i sin klänning eller hur stolta kusin-systrarna var över J som spelade vaggvisa av
Brahms på tvärflöjt
utan över mellanbrorsans snabba infall.

 Prästen lämnade över dopbeviset tillsammans med kuvertet och vi lät mellanbrorsan få äran att hålla kuvertet då storebror höll i dopljuset som han hade fått tända. Innan vi han reagera tog han helt sonika papperna, stoppade ner dom i kuvertet och slickade igen...

Jag skrattade så jag grät, inte var det mycket jag hörde av den efterföljande psalmen.




Dopklänningen är sydd av min mamma.
 En vit tygklänning med små blommor och spets nertill. På insidan av fodret är alla namnen broderade på barnen som burit den, allt som allt åtta barn. Krävdes lite tålamod från min sida att brodera in namnen på de tre.




Tack alla
 som deltog i och omkring H:s dop
 och gjorde det till en minnesrik dag för oss alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna några ord innan du går...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...